Welcome


Tuesday, May 20, 2014

3.0 PENGELUARAN SEMASA SYARIKAT


BAB 3
PENGELUARAN SEMASA SYARIKAT DAN SYARAT PENGURUSAN OPERASI

3.1 KEKUATAN
Dobi Hawa mempunyai kekuatannya yang tersendiri. Kekuatan merujuk kepada kelebihan, keistimewaan atau kebolehan yang dimiliki oleh sesebuah organisasi. Kekuatan ini akan memberi kemampuan bersaing kepada organisasi.

3.1.1 Pekerja yang mahir
Dobi hawa mempunyai tiga orang pekerja yang melakukan tugas di dalam kedai dobi tersebut. Pekerja di Dobi hawa berpengalaman dalam melakukan tugasnya. Ini adalah kerana mereka telah bekerja lama di kedai  Dobi tersebut. Mengikut penelitian mereka melakukan tugas dengan cekap dan teratur serta lancar. Berdasarkan maklum balas yang telah diberikan oleh pelanggan mereka amat berpuashati dengan servis yang telah disediakan oleh Dobi Hawa tersebut. Apabila terdapat pelanggan yang ingin mencuci baju mereka terus datang jkepada pelanggan dan menguruskan tentang cucian tersebut.  Di Taman Medan ini terdapat banyak kedai dobi yang beroperasi namun pelanggan tetap ke Dobi Hawa kerana servisnya yang cekap dan laju. Selain itu pekerjanya juga tidak sombong dalam melayan kerenah

3.1.2 Harga yang kompetitif
Dobi Hawa menawarkan harga yang berpatutan kepada pelanggan-pelanggannya. Kedai dobi ini mengambil keputusan untuk mengenakan harga yang berpatutan agar semua boleh menggunakan servis dobi mereka. Dobi Hawa mengenakan harga RM 3.50 untuk setiap kilogram cucian dan RM 2.00 untuk pengeringan bagi setiap kilogram. Berdasarkan pemerhatian harga ini amat berpatutan untuk dikenakan kepada pelangggan. Kedai dobi lain yang kami lihat menawarkan harga yang sangat tinggi kepada pelanggannya seperti RM 4.00 untuk setiap kilogram. Harga ini amat mahal memandangkan penduduk di sini puratanya mempunyai tangga gaji yang sederhana. Dengan harga ini ramai mereka yang mengmbil kesempatan untuk menggunakan servis yang disediakan oleh Dobi Hawa.

3.1.3 Lokasi yang strategik
Lokasi yang strategik amat penting untuk mendapatkan pelanggan yang ramai dan supaya perniagaan itu dikenali ramai. Begitu juga dengan Dobi Hawa yang mempunyai lokasi yang strategik dan mampu menarik pelanggan yang ramai. Dobi Hawa terletak di kawasan Taman yang mempunyai penghuni yang ramai dan rata-rata penduduk di sini bekerja dan ini meningkatkan lagi peratusan untuk mereka menggunakan servis yang disediakan oleh Dobi Hawa. Dobi hawa terletak di tengah kawasan Taman Dato Haron dan dikelilinya oleh penempatan pelanggan. Lokasi ini menyebabkan ramai yang berkunjung di Dobi Hawa berbanding dobi laian yang terdapat di situ. Mereka hanya berjalan kaki untuk pergi ke Dobi Hawa ini.

3.1.4 Mesin cucian yang baru dan berteknologi tinggi.
Kedai Dobi Hawa menggunakan mesin berteknologi tinggi dalam melakukan aktiviti cucian baju. Penggunaan mesin yang baru dan berteknologi tinggi amat penting buat Dobi hawa, ini adalah kerana mereka ingin menjaga kualiti cuaian yang mereka berikan kepada pelanggan Dobi Hawa. Antara mesin yang mereka gunakan ialah :

Bil
Jenis mesin
kuantiti
1
Mesin basuh MAYTAG 10.5 kilo kg
2
2
Mesin pengering MAYTAG 10.5 kg
2
3
Mesin basuh Europa 6.5 kg
2
4
Mesin pengering HAIER 5.0 kg
2
5
Wall fan FUJI AIR 26 in
1
6
Vacuum cleaner
1
7
Automatic booster pump
1
8
High pressure cleaner
1
9
Penggosok baju – steam REVERBERI
2
10
Papan gosok besar (steam)
2

 JADUAL 1: SENARAI PERALATAN DI DOBI HAWA
Kepelbagaian dan kecanggihan mesin ini akan membuatkan servis di Dobi Hawa semakin   lancar dan kapasiti pakaian yang boleh dicuci akan semakin meningkat. Apabila meningkat maka keuntungan akan semakin bertambah. Mesin yang digunakan ini juga akan berlainan daripada kedai dobi yang lain. Apabila ini berlaku maka ramai pelanggan lebih tertarik kepada mesin pencuci berteknologi baru ini.

3.2 KELEMAHAN
Disebalik kekuatan Dobi Hawa mempunyai kelemahan juga. Kelemahan merupakan keadaan  perniagaan atau syarikat dalam menghadapi pesaing yang mempunyai keterbatasan dan kemampuan dalam menguasai pasaran, sumber serta kepakaran. Kelemahan yang dimaksudkan dalam sesebuah perniagaan ialah keterbatasann atau kekurangan dari aspek sumber termasuklah sumber tenaga, kepakaran dan bahan mentah, kemahiran dan kemampuan yang menjadi penghalang utama bagi penampilan prestasi organisasi yang memuaskan. Seperti Dobi Hawa juga yang mempunyai kelemahannya yang tersendiri.

                   3.2.1 Tidak mempunyai pelanggan tetap
Pada permulaan perniagaan dijalankan sudah menjadi lumrah bahawa pelanggan masih lagi tidak mengetahui tentang kelebihan yang perniagaan itu tawarkan. Oleh itu pemilik dan pekerja perlu berusaha lebih giat menjalankan promosi untuk menarik pelanggan supaya dapat menembusi pasaran. Dobi Hawa terletak di kawasan taman yang juga terdapat banyak kedai dobi dan ini akan menyebabkan pelanggan perlu memilih untuk pergi mencuci di mana. Terdapat ramai pelanggan namun pelanggan akan memilih untuk mencuci di mana. Pelanggan yang datang ke Dobi Hawa ini juga bukanlah orang yang sama. Pelanggan akan bertukar dari hari ke hari. Terdapat juga pelanggan tetap namun tidaklah banyak kerana sudah menjadi lumrah manusia untuk mencuba sesuatu yang baru

3.2.2 Kurang dikenali
                 Perniagaan Dobi Hawa merupakan perniagaan yang kurang ternama jika dibandingkan  dengan dobi di Taman Medan ini. perniagaan Dobi Hawa ini mempunyai banyak cawangan di Cheras namun orang ramai masih tidak mengenali Dobi Hawa ini. mereka yang tinggal di Taman Medan ini sahaja yang mengenali Kedaii Dobi ini. pelanggan juga kurang mengetahui tentang kewujudan dobi ini yang sudah mempunyai banyak cawangan.

3.2.3 Persaingan
Dobi Hawa mempunyai pesaing yang banyak yang juga menjalankan perniagaan Dobi juga. Di setiap tempat terdapat kedai dobi yang juga dikunjungi pelanggan. Masalah paling besar juga berlaku apabila pesaing dobi hawa adalah kedai dobi layan sendiri (self service) yang mana amat mudah dan cepat tanpa perlu menunggu lama dan meninggalkan pakaian. Pelanggan pasti akan merasakan yang dobi layan sendiri lebih mudah dan cepat untuk pelanggan yang mementingkan masa. Persaing ini adalah antara cabaran terbesar yang perlu dihadapi oleh Dobi Hawa.

3.3 PELUANG
Peluang-peluang yang wujud memberi potensi kepada perniagaan untuk berkembang. Perkembangan perniagaan atau organisasi boleh dilakukan melalui penemuan baru atau inovatif yang dikenalpasti dalam pasaran. Perubahan pasaran menawarkan pelbagai peluang untuk dimanfaatkan dalam perniagaan. Ini menjadikan perniagaan lebih kompetitif berbanding pesaing utama serta boleh bergerak dalam pasaran baru. Dobi Hawa juga mempunyai peluangnya yang tersendiri untuk mengembangkan perniagaannya di mata masyarakat supaya pelanggan lebih mengetahui tentang kewujudan Dobi Hawa ini.

3.3.1 Mempelbagaikan servis yang disediakan
Dobi Hawa mempunyai peluang yang tinggi untuk Berjaya jika kedai dobi ini mempelbagaikan servis yang disediakan kepada pelanggan. Perniaagaan dobi masa kini adalah berteraskan layan diri. Dobi hawa dapat mengambil ruang dan kesempatan ini mempelbagaikan servis mereka. Antara servis yang perlu dipelbagaikan ialah seperti penghantaran baju yang telah siap dibasuh. Selain itu dobi hawa perlu melakukan servis mengambil baju kotor di rumah. Jika servis ini dijalankan pasti ramai lagi pelanggan yang melanggan servis Dobi Hawa dan perniaagannya dapat dikenali di mata masyarakat

3.3.2 Peluang untuk dikomersialkan
Perniagaan ini dijangka akan dapat dikomersialkan seperti perniagaan lain di pasaran. Ia berhubungan dengan servis cucian dan servis cucian menjadi perintaan ramai terutamya bagi mereka yang bekerjaya, tidak mempunyai cukup masa dan memiliki keluarga yang besar. Mereka pasti amat memerlukan servis yang dapat membantu mereka menyelesaikan masalah mereka. Apabila hari minggu pasti mereka akan mencari servis yang betul-betul bagus untuk mencuci pakaian mereka di samping membantu mereka. Dengan ini imej perniaagaan akan diperkenalkan kepada umum untuk menarik minat pelanggan.

3.3.3 Perkembangan secara online
Perniagaan online yang semakin mendapat perhatian adalah satu peluang kepad perniagaan untuk terus berkembang. Pelanggan boleh melayari laman sesawang yang disediakan untuk mereka membuat tempahan dengan cepat atau melihat produk terkini yang ditawarkan. Dobi Hawa mempunyai peluang untuk membuat perniagaan secara online dimana untuk lebih menjadikan dobi hawa ini lebih dikenali oleh umum. Dobi hawa boleh menyediakan satu laman khas untuk tempahan mencuci dan satu laman tentang info perniagaan Dobi Hawa ini. Dengan ini pelanggan pasti teruja untuk mencuba servis yang disediakan oleh Dobi Hawa.

3.4 ANCAMAN
Ancaman ialah sebarang kemungkinan yang melibatkan faktor-faktor luaran yang boleh mengganggu pergerakan dan kemajuan organisasi. Sesuatu persekitaran luaran juga boleh member ancaman kepada organisasi syarikat atau perniagaan. Ancaman merupakan suatu keadaan yang mengancam dari luaran organisasi. Analisis ancaman lebih kea rah menilai apakah halangan yang bakal ditempuhi kelak. Dalam analisis SWOT, ancaman merujuk kepada pengurusan risiko. Secara tidak langsung kita dapat menentukan jalan terbaik bagi mengatasi sesuatu masalah atau halangan yang timbul. Dengan adanya analisis ini, sesuatu perancangan dapat berjalan dengan lancar dan sesebuah organisasi perlu mengenal pasti serta menyenaraikan ancaman serta faktor pengalang kejayaan.

3.4.1Pesaing baru
Perniagaan ini juga akan bersaing dengan pasaran baru. Jika pasaran ini wujud dan berjaya pesaing baru yang memasuki pasaran merupakan ancaman kepada perniagaan. Di sini pelbagai strategi perlu diwujudkan bagi memastikan Dobi Hawa tetap menjadi pilihan utama pelanggan. Dobi Hawa mengahdapi ancaman daripada wujudnya pesaing baru yang kini wujud. Kesannya pelanggan mereka mungkin hilang disebabkan wujudnya pesaing baru. Di taman Medan ini dilihat banyak kedai dobi yang baru dibuka dan rata-ratanya dapat menarik perhatian pelanggan baru yang ingin mencuba

3.4.2 Kuasa dan kekuatan pesaing yang ada

Persaingan dengan perniagaan yang mengeluarkan produk yang sama merupakan ancaman yang dihadapi. Pesaing yang telah lama berada di pasaran mempunyai pelbagai strategi untuk memantapkan perniagaan mereka. Nama perniagaan yang telah dikenali umum menyebabkan persaingan sengit kepada Dobi Hawa. Dobi Hawa perlu bersaing dengan kedai dobi yang sudah lama beroperasi berbanding Dobi Hawa. Pasti mereka yang telah lama beroperasi akan mempunyai pelanggan yang tetap, dikenali oleh semua pelanggan dan ramai pelanggan yang menggunakan perkhidmatan mereka. Dobi Hawa perlu bijak merancang strategi untuk mengatasi masalah ini. Dobi Hawa perlu mengambil langkah memantapkan operasi untuk bersaing dengan pesaing yang sudah lama ada di Taman Medan ini.

                                 RAJAH 2: ANALISIS SWOT



3.5 MASALAH SEMASA YANG DIHADAPI OELH DOBI HAWA

3.5.1 Pesaing yang banyak
Pesaing merupakan masalah semasa yang dihadapi oleh Dobi Hawa. Setiap perniagaan mempunyai pesaingnya yang tersendiri dan tiada perniagaan yang tidak mempunyai pesaing. Industri perniagaan di Malaysia memang maju dan pesat tidak kira perniagaan apa sekalipun. Perniagaan dobi juga tidak ketinggalan dalam kepesatan industri perniagaan di Malaysia dan terdapat banyak pesaing untuk industri ini. Perniagaan Dobi Hawa juga tidak ketinggalan dalam mempunyai pesaing. Pesaing Dobi Hawa juga dalam kategori dobi dan ini merupakan masalah besar dan masalah semasa bagi perniagaan Dobi Hawa. Pesaing yang terlalu banyak menyebabkan Dobi Hawa perlu bersaing dengan kuat antara mereka untuk memstikan yang pelanggan akan datang kepada mereka.

3.5.2 Lokasi
Pemilihan lokasi perniagaan amat penting untuk sesebuah perniagaan. Dobi hawa terletak di kawasan taman namun ramai tidak menyedari tentang kewujudan dobi ini. lokasinya yang tersorok di sebalik rumah menyebabkan Dobi Hawa kurang dikunjungi oleh pelanggan. Lokasi seharusnya dapat dilihat oleh semua agar Dobi hawa dikunjungi oleh pelanggan. Lokasi yang strategik akan membuatkan sesebuah perniagaan itu dilihat dan dikunjungi. Dobi hawa juga tidak menampal sebarang bena ataupun papan tanda perniagaan dobi mereka dan kerana itulah dobi mereka kurang mendapat sambutan oleh orang ramai. Lokasi Dobi Hawa juga bukan lokasi yang menjadi jalan utama untuk penduduk dan tersorok daripada pandangan.

3.5.3 Simpan kira dan pengurusan am.
Simpan kira dan pentadbiran am memainkan peranan yang penting bagi setiap organisasi termasuk Dobi Hawa. Walaupun hanya sebuah perniagaan dobi dengan adanya sistem perakaunan dan rekod-rekod yang betul yang ianya boleh ‘keep track’ rekod jualan dan dengan adanya rekod-rekod yang tertentu kita dapat memastikan tiada penipuan yang dilakukan oleh pekerja. Perniagaan Dobi hawa tiada mesin pembayaran tunai yang dapat merekod jualan. Pembayaran bagi kedai ini adalah secara manual di mana pelanggan membayar kepada pekerja dan tiada rekod untuk merekod keuntungan pada hari itu.

3.6 POTENSI MASALAH YANG BAKAL DIHADAPI OLEH DOBI HAWA
3.6.1 Pemasaran
Pemasaran menjadi potensi masalah yang bakal dihadapi oleh Dobi Hawa kerana keputusan yang dibuat dalam aspek pemasaran selalunya mempengaruhi usaha usahawan dalam merancang, menjalankan dan menguruskan perniagannya. Pemasaran adalah beberapa siri aktiviti perniagaan yang direka bentuk untuk memuaskan keperluan dan kehendak pengguna dan pada masa yang sama memberi keuntungan. Perniagaan hari ini hendaklah berorientasikan pemasaran. Terdapat banyak syarikat yang muflis kerana pemiliknya tidak mempunyai pengetahuan yang cukup dalam menangani pasaran yang sentiasa berubah. Pemasaran dikaitkan dengan pengguna di mana pengguna dianggap sebagai raja. Apa yang penting ialah syarikat hendaklah memahami apa yang membuat pengguna rasa puas dan tugas peniaga ialah untuk cuba memuaskan kehendak dan keprluan pengguna dengan sebaik mungkin. Justeru itu konsep pemasaran ialah ‘perniagaan hendaklah wujud untuk memenuhi keperluan dan kehendak pengguna supaya boleh mendapat keuntungan. Jika pemasaran tidak dibuat dengan kerap maka potensi masalah yang akan melanda Dobi Hawa akan terjadi.

3.6.2 Wakil khidmat pelanggan

Syarikat Dobi Hawa tidak memberi penekanan di bahagian khidmat kaunter/khidmat pelanggan. Kakitangan yang diletakkan di kaunter tidak mesra pelanggan dan sombong. Perlu diingatkan bahawa kakitangan yang ditempatkan di bahagian kaunter memainkan peranan yang penting di setiap organisasi/perniagaan. Komunikasi antara kakitangan dan pelanggan mencerminkan imej perniagaan. Antara ciri-ciri yang perlu ada dalam dalam pekerja Dobi Hawa ialah mampu mengawal situasi dalam apa jua keadaan apabila berhadapan dengan pelanggan. Pekerja di Dobi Hawa perlu mempunyai etika dan sikap ramah pelanggan supaya pelanggan mudah untuk berurusan dengan mereka yang ada di kaunter. Apabila ini berlaku segala urusan berkenaan cucian baju akan menjadi lancar dan teratur tanpa ada apa-apa perkara yang tidak diingini berlaku.

3.6.3 Pengetahuan dan latihan

Pengetahuan dan latihan merupakan sesuatu yang penting dalam apa juga yang kita lakukan. seperti perniagaan dobi hawa yang memerlukan pengetahuan dan latihan kepada pekerjanya untuk menguruskan mesin di kedai dobi tersebut. Pengetahuan yang luas tentang mesin yang digunakan perlu supaya tidak timbul kesulitan untuk menggunakannya. Pengetahuan dan latihan akan menjadi masalah yang bakal dihadapi kerana jika terdapat pekerja lama yang berhenti kerja maka akan ada pekerja baru yang akan menggantikannya. Pekerja baru ini mungkin tidak mempunyai pengetahuan untuk menggunakan mesin tersebut dan ini akan menjadi satu masalah yang besar kepada syarikat Dobi hawa. Pekerja baru ini mungkin kurang kecekapan dan ilmu tentang mesin dobi dan disini latihan kepada pekerja tentang penggunaan mesin amat penting. Pengusaha perlu memberi latihan yang sewajarnya kepada pekerja untuk menimba pengalaman baru tentang peralatan yang ada di Dobi Hawa seterusnya dapat melakukan tugas dengan baik sekali.

3.6.4 Pembelian mesin dan peralatan

Pada masa kini terdapat pelbagai jenama bagi mesin dan peralatan bagi perniagaan dobi dan cucian kering dengan pelbagai harga. Harga untuk setiap mesin berbeza mengikut jenis mesin. Potensi masalah yang akan tejadi apabila terdapat mesin yang rosak dan perlu pembelian baru. Kerosakan ini tidak akan terjadi pada masa kini namun ia akan terjadi pada masa akan datang dan ini akan menjurus kepada potensi masalah yang bakal dihadapi oleh Dobi Hawa. Harga mesin juga tidak murah kerana ia direka khas untuk kegunaan industri dan digunakan untuk kegunaan kapasiti yang besar. Pengiraan perlu dilakukan untuk memastikan pembelian, mesin baru menepati bajet untuk pembelian mesin yang telah ditetap



                                             RAJAH 3: FISH BONE 
                           POTENSI MASALAH YANG DIHADAPI OLEH DOBI HAWA


                                           

                                        RAJAH 4: FISH BONE 
                        MASALAH SEMASA YANG DIHADAPI
   











5 comments:

  1. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete
  2. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
                           : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

               TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
       Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete

  3. Saya jumpa syarikat pinjaman ini di Facebook dan saya menghubungi e-mel yang saya lihat dan tiba-tiba saya telah diluluskan pinjaman sebanyak $ 60,000 sehingga saya tidak percaya semua ini dapat berfungsi sehingga saya dikreditkan $ 60,000usd Saya akan memberi nasihat kepada sesiapa yang memerlukan daripada pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ini untuk bantuan pinjaman ini adalah e-mel syarikat [ F E D E R A L O A N @ G M A I L . C O M ] .or whatsapp atau panggilan + 1 8 4 5 7 3 1 5 7 1 6.

    ReplyDelete
  4. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
                           : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

               TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
       Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete