Welcome


Tuesday, May 20, 2014

5.0 CADANGAN PERNIAGAAN


BAB 5
CADANGAN PERNIAGAAN

5.1 STRATEGI YANG SESUAI UNTUK KEDAI DOBI HAWA
        i.            Mengkaji tentang suasana dan kedudukan kedai
      ii.            Mengupah pekerja yang boleh dipercayai
    iii.            Mendengar dan mengikuti kemahuan pelanggan
    iv.            Pengusaha perlu bijak dan kreatif

5.2 PERLAKSANAAN STRATEGI

Pengguna masa kini mempunyai kesedaran yang lebih matang terhadap nilai produk dan perkhidmatan yang mereka gunakan. Mereka menuntut kualiti produk dan perkidmatan yang terbaik berbanding dengan harga yang mereka bayar. Selain itu, mereka juga mempunyai alternative yang luas untuk memilih penjual yang menawarkan produk dan perkhidmatan dengan nilai yang terbauk kepada mereka. Justeru, adalah menjadi cabaran kepada setiap organisasi yang menawarkan produk atau perkhidmatan supaya lebih komited terhadap isu meningkatkan kualiti perkhidmatan.

Secara umum, semua pihak memainkan peranan dalam meningkat kualiti perkhidmatan di sesebuah perniagaan. Perkhidmatan pelanggan merupakan keupayaan organisasi dalam menyempurnakan penyampaian produk kepada pelanggan, dan ianya adalah tanggungjawab semua unit di organisasi. Tumpuan perlu diberikan kepada pelanggan melalui cara customer-driven dimana organisasi perlu mengintegrasikan kesemua fungsi perniagaan kearah memenuhi setiap keperluan pelanggan. Dalam kontek perniagaan Dobi Hawa ini, pemilik dan pekerja perlu bertindak mengikut tanggungjawab masing-masing bagi meningkatkan perkhidmatan dobi di kedai tersebut. Strategi yang dipilih difokuskan pada infrastuktur, pekerja, pelanggan dan pemilik kedai itu sendiri.





5.3 MENGENALPASTI ALIRAN ATAU LANGKAH PELAKSANAAN

Bagi mencapai strategi tersebut, kedai Dobi Hawa mestilah dilengkapi dengan kriteria serta memenuhi keperluan tertentu sebagai pemangkin dalam meningkatkan serta mengekalkan kualiti perkhidmatan dobi yang ditawarkan kepada pelanggan. Antara kriteria dan keperluan tersebut adalah:

        i.            Kepimpinan

Pemimpin merupakan ketua atau peneraju dalam sesuatu institusi sama ada institusi kecil mahupun besar dimana terdapat golongan yang dipimpin dibawahnya. Sifat kepimpinan amat penting dalam sesebuah perniagaan bagi menguruskan dan menentukan perjalanan sesebuah perniagaan tersebut. Sifat kepimpinan seperti adil, amanah, sentiasa membuat keputusan secara teliti serta mendengar setiap pendapat orang lain perlu dimiliki dalam diri seseorang usahawan. Dalam perniagaan Dobi Hawa ini, pemiliknya iaitu Puan Delima perlu mempunyai sikap yang adil, amanah, bersikap terbuka, berani dan bersedia menanggung risiko, dan sentiasa berfikiran positif agar dapat memotivasikan diri sendiri serta para pekerja untuk meningkatkan prestasi kerja. Di samping itu, pemilik juga mesti mempunyai sikap bertanggungjawab. Nilai ini dapat menjamin seseorang pemimpin tersebut menjalankan tanggungjawab kepimpinannya dengan telus. Sebagai pemilik yang bertanggungjawab, pemilik akan bertanggungjawab ke atas setiap tindakan serta arahan yang dikeluarkan terhadap yang dipimpin. Segala keputusan akhir daripada kepimpinan beliau haru sditerima dengan terbuka. Selain itu, pemiliknya juga perlu membuat penilaian terhadap pelaksanaan tugas dan tanggungjawab serta memiliki tahap-tahap pencapaian dan natijah atau hasil usahanya. Tujuan penilaian ini dibuat adalah untuk mencari kelemahan yang boleh dibaiki serta ditinggalkan bagi melihat kejayaan yang boleh berkembang.










      ii.            Kefahaman keperluan pelanggan

Setiap perniagaan bermula dari wujudnya keperluan dan kehendak pelanggan terhadap sesuatu barang atau perkhidmatan. Keperluan merupakan sesuatu yang asas yang mesti diperolehi, dimiliki dan  digunakan dalam kehidupan seseorang. Oleh itu, apabila seseorang usahawan menceburi sesuatu bidang perniagaan maka mereka memerlukan pelanggan bagi menggerakkan dan meningkatkan keuntungan perniagaan mereka. Bagi Dobi Hawa ini, pemilik perlu mengenalpasti dan memahami apa yang diperlukan oleh pelanggan supaya mampu memenuhi keperluan tersebut dengan tepat dan dapat menawarkan perkhidmatan dobi dengan lebih baik dan berkesan.  Melalui pemahaman tentang keperluan dan kehendak pelanggan, pemilik dapat mengenalpasti sebarang kelemahan yang perlu diatasi dan kekuatan yang dapat meningkatkan prestasi perniagaan dobi ini.

    iii.            Fasiliti yang sempurna

Kesempurnaan dari aspek fasiliti seperti peralatan, mesin, dan lain-lain lagi yang bersesuaian dan bertepatan dengan perkhidmatan dobi adalah sangat penting bagi membolehkan pekerja melaksanakan tanggungjawab dan tugas mereka dengan sempurna. Di samping itu, kelengkapan yang sempurna dapat meningkatkan mutu kerja pekerja supaya lebih efisen, cekap, cepat dan sistematik serta memberikan semangat kepada mereka untuk terus bekerja kerana segala kelengkapan telah tersedia. Apabila kelengkapan telah lengkap, maka tiadanya masalah seperti ponteng kerja, penangguhan kerja dan sebagainya. Justeru itu, kedai dobi dapat meningkatkan keuntungan kedai hasil dari kecekapan dan kesempurnaan kelengkapan yang telah disediakan.

    iv.            Sikap dan komitmen pekerja

Para pekerja perlu menjalankan tugas yang diberi dengan baik dan sempurna serta mempunyai komitmen terhadap tanggungjawab yang diberikan kepada mereka oleh pemilik atau ketua. Selain itu, pekerja mestilah amanah dalam melakukan tugasnya. Pekerja Dobi Hawa mestilah bersikap amanah kerana pemiliknya telah memberi sepenuh kepercayaan kepadanya mereka bagi menguruskan kedai dobi tersebut. Di samping itu. mereka mestilah komited melakukan  setiap kerja atau tugasannya. Walaupun seringkali terdapat pakaian yang perlu di dobi dalam kuantiti yang banyak, namun mereka mesti melakukannya dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh tanpa adanya sebarang rungutan daripada pekerja. Mereka juga mestilah bijak dan mudah berinteraksi dengan pelanggan supaya dapat menarik perhatian dan minat pelanggan untuk melanggani perkhidmatan mereka di masa akan datang. Melalui sikap dan komitmen pekerja yang baik, perniagaan dobi akan terus maju dan cemerlang di masa akan datang.

      v.            Sistem pemantuan
Pemilik perlu  mengamalkan sistem pemantauan yang berkesan kepada setiap aktiviti dalam penyediaan dan penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan. Pemilik Dobi Hawa perlu memantau sebarang aktiviti dari dalam kedai mahupun di luar kedai dimana pemilik perlu memantau aktiviti para pekerja sama ada mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan serta memantau keperluan dan kehendak para pelangan supaya mereka berpuas hati semasa menggunakan perkhidmatan dobi yang disediakan. Melalui pemantauan kepada proses dan aktivti dalaman dan interaksi luaran dengan pelanggan, pemilik dapat memperbaiki segala kekurangan dan kelemahan yang dihadapai dalam perniagaan dobi ini.

5.4 RASIONAL DAN PENINGKATAN YANG DAPAT DICAPAI SELEPAS
      PELAKSANAAN STRATEGI TERSEBUT.

        i.            Meningkatkan prestasi perniagaan

Melalui strategi yang dilakukan, perniagaan Dobi Hawa dapat meningkatkan prestasi mereka ke tahap yang lebih tinggi di samping dapat memperolehi keuntungan yang banyak hasil daripada perniagaan dobi ini.  perkhidmatan dobi yang diberikan kepada pelanggan akan dijaga dan dikawal dengan teliti bagi memuaskan kehendak pelanggan. Hal ini disebabkan, apabila kualiti yang diberi amat baik maka pelanggan akan berpuas hati dengan perkhidmatan dobi dan perniagaan dapat dimajukan ke peringkat yang lebih baik.

      ii.            Mengorak langkah sebagai kedai dobi yang Berjaya

Perniagaan Dobi menjadi perniagaan yang berjaya sekiranya mengamalkan strategi yang dengan betul dan berkesan. Kedai dobi menggunakan perkhidmatan mereka mengikut kemampuan mereka tanpa sebarang masalah dimana mereka menerima kerja mengikut keupayaan dan kapasiti yang mampu disiapkan sahaja bagi menjaga kualiti dan memastikan pelanggan menerima penghantaran pakaian mengikut jadual yang telah ditetapkan serta dengan harga yag berpatutan. Di samping itu, mereka mengikut dan mematuhi objektif penubuhan perniagaan tanpa tersasar dari landasan yang betul. Ini akan menjadikan mereka kedai dobi yang berjaya di masa akan datang dan berada di antara kedai dobi yang terbaik di Malaysia.

    iii.            Menyediakan perkhidmatan yang cekap, sistematik dan berkesan

Strategi yang berkesan dapat memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan apabila menggunakan perkhidmatan yang disediakan di kedai Dobi Hawa ini. Pelanggan dapat menikmati segala perkhidmatan yang diberi oleh kedai dobi dengan puas, dan tanpa sebarang gangguan. Apabila perkhidmatan yang cekap, sistematik dan berkesan diberikan kepada pelanggan maka pelanggan akan kerap menggunakan perkhidmatan yang diberikan oleh kedai dobi. Kedai Dobi Hawa menghasilkan perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan menangani segala maslah  dan rungutan pelanggan sebagi panduan untuk meningkatkan lagi pengetahuan dan kepakaran dalam bidang ini. Justeru, kedai Dobi Hawa dapat meningkatkan keuntungan perniagaan sekaligus dapat memperkenalkan perniagaan mereka di luar kawasan operasi pada masa sekarang.

    iv.            Peningkatan dalam kualiti


Berdasarkan pada strategi ini, kedai Dobi Hawa dapat memastikan peningkatan kualiti akan berlaku sama ada dari segi kualiti pekerja mahupun kualiti perkhidmatan dobi yang diberikan. Peningkatan kualiti pada pekerja akan mempengaruhi operasi perniagaan agar berjalankan dengan lancar dan sistematik dimana para pekerja menjalankan tanggungjawab mereka mengikut ketepatan yang telah diberikan oleh pemilik mereka. Manakala bagi kualiti perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan, servis yang diberikan dapat memberikan kepuasan kepada pelanggan apabila menggunakan perkhidmatan dobi ini, Pelanggan akan tertarik dengan servis yang diberi seperti penggunaan bahasa dan pertuturan yang sopan, layanan yang baik dan perhatian terhadap permintaan pelanggan. Oleh itu, kedai Dobi Hawa akan meraih keuntungan yang banyak apabila mereka menjaga kualiti terhadap pelanggan mereka.

No comments:

Post a Comment